Reklama

10 život zachraňujících dovedností pro děti ve vodě

Utonutí patří na 2. místo nejčastějších příčin úrazových úmrtí dětí u nás. Co můžeme udělat pro to, aby tahle smutná fakta přestala platit?

„Základ je nespouštět u vody děti z očí a vštěpovat jim důležité zásady,“ říká zkušená instruktorka Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Juklík. Dále je důležité naučit děti 10 pravidel, která pomáhají zachránit život. Máte-li dostatek času a trpělivosti, můžete podle následujícího návodu učit děti základním prvkům sebezáchrany sami. Další možností je přihlásit je do kurzu, kde je plavečtí instruktoři – vybavení nejen mnohaletými zkušenostmi, ale i praktickými a zábavnými pomůckami – naučí, jak získat ve vodě potřebnou jistotu a dokázat správně zareagovat i v nepředvídatelných situacích.

1. pravidlo: Vím, jak bezpečně vlézt i vylézt z bazénu.

Dítě musí vědět, kde jsou schůdky, anebo nízký okraj bazénu s přepadovým žlábkem, a musí také umět samo z bazénu vylézt. „To je naprostý základ. Nezapomeňte na toto pravidlo ani po příjezdu do prázdninového letoviska, až si půjdete s dětmi prohlédnout hotelový bazén. Ukažte si, kde se do něj bude nejlépe vlézat i vylézat, a s většími dětmi si ujasněte, odkud smějí skákat do vody,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.

2. pravidlo: Dokážu se ve vodě udržet na nestabilní ploše, dokážu se držet nestabilní pomůcky.

Reklama

Pro nácvik této dovednosti dobře poslouží větší desky, surfy, paddleboardy nebo nafukovací matrace. Dítě skočí do vody a na hladině se zachytí a vyleze na velkou desku (surf atd.). V jednodušší formě se umí desky aspoň přidržet.

3. pravidlo: Umím si odpočinout na hladině.

Každé dítě by mělo umět vyplavat na hladinu, lehnout si na záda do tzv. hvězdičky a v této poloze se udržet delší časový úsek.

4. pravidlo: Dovedu podplavat překážku nebo ji dokážu odstranit.
Dítě musí umět správně zareagovat a nezpanikařit v situaci, kdy se ve vodě nečekaně ocitne pod překážkou. „Vezměte si velkou desku do prostoru, kde dítě nestačí, a nechte jej kolem ní ručkovat. Nechte ho nejprve podplavat užší stranu, pak i tu širší. Nechte dítě potopit se pod hladinu a položte nad něj velkou desku. Musí ji umět odstrčit či podplavat pod ní. Je to prvek, který si dítě vyzkouší, zažije pocit překvapení a pak dokáže správně zareagovat. Například ve chvíli, kdy bude ve venkovním bazénu a vítr sfoukne osušku na hladinu anebo posune velkou nafukovací hračku nad něj,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Juklík.

5. pravidlo: Umím plavat i v oblečení.
Stačí neopatrná chůze po hrázi rybníka – a následuje nečekaný pád do vody, v oblečení i botách. Proto je určitě dobré vyzkoušet si podobnou situaci „nanečisto“. Děti navíc náramně baví, když se ocitnou ve vodě oblečené a obuté. Důležité ovšem je, že si zkusí s touto zátěží plavat. Kdyby v budoucnu k podobné situaci došlo, nebude to pro ně takový šok.

Pokud ovšem přemýšlíte, kde a jak tuto dovednost natrénovat, obraťte se na specializovaná centra, jako je plavecké centrum Juklík. Podobné aktivity jsou běžnou součástí výuky dětských plaveckých kurzů.

6. pravidlo: Neleknu se neznámé osoby ve vodě.
Když se vedle dítěte ve vodě vynoří cizí člověk, může se leknout. Jak ale podobnou situaci nacvičit? „Pokud jste u vody se známými, vyzkoušejte si danou situaci společně. Dejte si ve vodě své dítě zády k sobě. Potopte se spolu s ním pod vodu proti kamarádce s dítětem a děti si pod vodou předejte. A pak zase třeba s jiným známým,“ doporučuje plavecká instruktorka Štěpánka Štrougalová.

7. pravidlo: Chytnu se podávané pomůcky a nechám se za ni přitáhnout.

Tuhle dovednost děti můžou trénovat společně s kamarády nebo sourozenci. Jeden z dvojice se postaví na kraj bazénu a podává kamarádovi pomůcku. Tou může být kruh, tyč, lano… Plavec ji chytí a nechá se za ni přitáhnout. Pak si dvojice role vymění a vše se opakuje. Stejně tak rodič může zkusit podat dítěti do vody jen ruku nebo nohu, aby se za ně dokázalo chytit a nechat se přitáhnout.

8. pravidlo: Zachytím pomůcku a doplavu s ní ke břehu.

Dítě ve vodě by se mělo naučit chytit záchrannou pomůcku (kruh apod.), kterou mu hodíte, a pak s ní doplavat ke břehu. „Vyzkoušejte s dětmi, jak velkou pomocí představuje v podobné situaci i obyčejná PET lahev,“ upozorňuje Štěpánka Štrougalová.

9. pravidlo: Umím plavat v závěsu.

Dítě by se mělo naučit chytit dospělého a v klidu se nechat vézt. Situaci můžete nacvičit tak, že budete plavat na břiše, dítě se vás chytne za ramena a nechá se vézt. Anebo můžete zkusit plavat i na zádech a vézt své dítě tak, že si hledíte do očí.

10. pravidlo: Zvládnu se ve vodě orientovat i poslepu.

Mezi opravdu obtížné prvky patří pohyb ve vodě s vyřazením zrakového vjemu. Dítě se tak učí plavat v bazénu, kde je pouze slabé osvětlení, případně může zkusit být chvíli ve vodě se šátkem přes oči. „Plavecké brýle jsou výborná pomůcka. Ale děti by se měly umět s radostí pohybovat ve vodě i pod vodou s brýlemi i bez nich. Je nutné trénovat různé plavecké dovednosti jak v brýlích, tak bez nich. A nezapomeňte – pokud se chcete s dítětem u vody cítit bezpečně, nesmí mu vadit voda ani v očích, ani v uších, ani v obličeji. Potápění a voda všude jsou nedílnou součástí pobytu u vody a bez této dovednosti se dítě rozhodně nedá považovat za plavce,“ upozorňuje na závěr Štěpánka Štrougalová z plaveckého centra Juklík, která má s výukou plavání více než třicetiletou zkušenost a sama je maminkou čtyř dětí. 

 

Více informací najdete na www.juklik.cz nebo na webu blog.juklik.cz 

Reklama

Komentáře

Reklama