Duchovní odkaz Jana Amose Komenského
Tato slova pocházejí z obsažného díla, kterému v posledních letech před svou smrtí věnoval všechnu svoji energii a kterým se obracel na "lidské pokolení, především ale na církevní hodnostáře a mocnáře v Evropě". Toto dílo, "Obecné rady k nápravě věcí lidských", mělo vrhnout jasné světlo na cestu, která vede k harmonii lidských poměrů. Podle Komenského je to cesta jednoduchosti a dobrovolnosti. Komenský strávil svůj život ve vášnivé snaze zapálit ve světě oheň obnovy, u něhož by se mohla ohřát chladná lidská srdce. Kupředu ho poháněla myšlenka, že v chaosu světa, nad nímž se neustále stahují temné mraky, musí být možné nechat zazářit světlo. Podporu hledal u státníků a církevních vůdců, ovšem marně.
Jeho dílo bylo jeho životem. Četl, psal, cestoval, prosil a vyučoval. Jako Čech nebo kosmopolita, jako kněz svého lidu nebo pronásledovaný kacíř, byl doma v celé Evropě jako občan, psanec nebo jako host. Obracel se na všechny skupiny obyvatel, od dítěte až po krále. Napsal více než 300 studií, učebnic, brožur, básní a písní. Chtěl zdola vybudovat nový světový řád, a proto začal u mládeže a její výchovy. Z jeho díla vychází zvláštní vibrace, která se dokáže ještě i dnes dotýkat lidí hledajících pravdu.
Komentáře
Jako osoba podnecujici cizi mocnosti ke vpadu do ceskych zemi tak byl Komensky predchudcem osob typu Vasila Bilaka, Aloise Indry, Drahomira Koldera, Emila Riga a Oldricha Svestky.
Většina národa byla do Bílé hory nekatolická, různé konfese, nešlo jen o Moravské bratry, které Komenský reprezentoval. Národ byl poroben, přinucen k cizí víře (s výjimkou Židů). Šlechta měla možnost exilu, nemuseli utíkat, mohli odejít a jim nikdo v odchodu nebránil. Byly tu tak obrovské majetky, které tu takto zbyly, pak se konfiskovalo těm, co nebyli na katolické straně. Katolická šlechta před Bílou horou byla v menšině. Po výhře Rakouska na Bílé hoře tak česká panství získali různí přivandrovalci z celé Evropy. Doma zchudlý rod či větev rodu, u nás službou císaři získali panství i šlechtické tituly. Jen část šlechty byla původně česká, katolické rody a ti, kteří na katolictví přešli později.
Spíš to je, jako by Komenský v době, kdy jsme byli pod sovětskou porobou (formálně samostatný stát, ovšem ve "sféře vlivu Sovětského svazu"), burcoval západní země, aby sem vtrhly a vyhnaly ruské okupanty a jejich cizí ideologii. Rakousko se vůči českým zemím chovalo jak jiné koloniální mocnosti ke svým koloniím či jak Rusové k jiným národům ve své říši. Např. Franz Josef se nenechal korunovat za českého krále, tím si mohly vytřít pozadí, že. České země přitom měly nejlepší průmysl v celé rakouské říši.
Pokud tu Švédové při vpádu rabovali, jde o jinou věc. Taky je otázka, co vše je pravda a co je katolicko - rakouská legenda. Katolicismus si na legendy potrpí dost a věřit katolickému historikovi lze jen o málo více než historikovi marxistickému.
(Hrad je zajímavý také tím, že se zde točil film Balada pro banditu.)
Podstatne je, ze Komensky precenil hodnotu utrakvismu a luteranstvi pro nasilne rekatolizovane Cechy, a nebyl si ochoten uvedomit, ze jeho krajane chteji predevsim klid, mir a poradek, a to daleko vice, nez navrat ke stavu cuius regio, eius religio pred Bilou horou.
Jeho plane sliby svedskemu dvoru, ze ceske obyvatelstvo Svedy uvita a podpori, byly pouhym Komenskeho zboznym pranim.
Komenskeho prani vyrvat ceske zeme ze sparu nucene habsburske rekatolizace tak melo vsechny znaky sobecke zaslepenosti ceskobratrskeho emigrantskeho biskupa, jimz Komensky byl.
Komensky tak nese svuj dil zodpovednosti za svedske pleneni, loupeni a vrazdeni, jez navic - nota bene - vubec nedosahlo vysledku, o kterem Komensky snil.
Bylo velikou, a naprosto nezaslouzenou, vysadou ceskeho naroda, ze mohl po nekolik stoleti do tohoto mocneho a ctihodneho politickeho celku patrit.
Zaposlouchejme se k oslave habsburskeho politickeho dedictvi vsichni spolecne do majestatneho Pochodu prince Evzena Savojskeho, nejslavnejsiho to vojevudce v habsburskych sluzbach vsech dob!
http://youtu.be/aYWBnTqoYvU
- Odpovědět
Pošli odkaz