Reklama

Nezlobte se na lékárníky, pokud vám nemohou vydat předepsané léky

V ČR se opakují výpadky Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER). Naposledy ke třem celorepublikovým výpadkům došlo o víkendu 23. a 24. února. V těchto situacích se v lékárnách tvoří fronty nespokojených pacientů.  Lékárníci se v podobných situacích stávají terčem nespravedlivé kritiky ze strany pacientů, i když krizovou situaci nezpůsobili a nemohou léky vydat.

Prezident ČLnK PharmDr. Lubomír Chudoba se k problematice vyjádřil slovy:

Jsme schopni pochopit občasné a krátkodobé výpadky techniky. Jejich frekvence v posledních měsících však překročila akceptovatelnou míru. A situaci dále zhoršuje, pokud se ze strany SÚKL nedozvíme žádné konkrétní informace a nemůžeme tedy ani pacientům sdělit, kdy se ke svým lékům dostanou.“

„SÚKL by měl začít situaci výpadků aktivně řešit, ČLnK je připravena mu maximálně pomoci. Zejména praktické zkušenosti našich členů by mohly výrazně přispět k nápravě této kritické situace. Podobné momenty se totiž projevují zbytečně negativně na reputaci eReceptů nejen u lékárníků a lékařů, ale především u pacientů.“

Tiisková mluvčí ČLnK Mgr. Michaela Bažantová poukázala na problematický způsob komunikace ze strany SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv):

Reklama

„Informace se následně začaly měnit v čase, nejprve bylo vydáno upozornění o možných výpadcích ePreskripce do sobotního rána, a to samé upozornění bylo následně prodlouženo do rána nedělního.“

„Při oficiálním hodinovém výpadku nedorazil ani informační email. Zástupci ČLnK se ihned po prvních hlášeních z lékáren snažili spojit s kompetentními osobami, avšak neúspěšně. Jako u všech ostatních dosavadních výpadků informovali o problému lékárníci SÚKL, nikoli naopak, jak by to mělo logicky být.“

 „V případě výpadku CÚER potřebují aktuální informaci o vývoji především vydávající lékárníci v lékárnách. Těm by SÚKL měl poslat avízo stejně, jako činí například při stahování závadných léčiv.“

Viceprezident ČLnK Mgr. Aleš Krebs, Ph.D. vyzývá k hledání alternativní možnosti, jak při výpadku registru léky pacientům vydat:

„K výpadkům nedošlo zdaleka poprvé, přesto se SÚKL v jejich řešení bohužel téměř nikam neposunul. Víme, že není možné občasným výpadkům zabránit, ale vždy musí existovat alternativa, jak léky pacientům vydat.“

 „Lékárníci se v podobných situacích stávají terčem kritiky ze strany pacientů. Jsou osočováni z lenosti, nedbalosti a neschopnosti, přestože v dané chvíli nemohou prakticky nic dělat. I tak se snaží najít možnost, jak léky vydat. Bez změny kompetencí lékárníka a vyřešení SMS kódů bez informace o předepsaných lécích to však není možné.

Podle  informací ČLnK z velké části nefungoval ani přístup do webové aplikace, na kterou jsou lékárníci při výpadcích CÚER odkazování. Proto ČLnK již od prvních výpadků CÚER v minulém roce žádá o úpravu kompetencí lékárníků co nejdříve.

Lékárník PharmDr. Jan Hendrych z Lékárny U Zlatého lva v Dobrušce popsal reálnou situaci ze sobotního výpadku, kdy bylo ohroženo zdraví pacienta:

„Lékař sice využije možnosti elektronického receptu a zašle jej pacientovi na dovolenou na horách, když mu akutně dochází inzulin. Technické nedostatky a vlažný přístup státní instituce však toto praktické řešení situace zmaří, protože lék nemohl v sobotu pacientovi lékárník vydat,“

Autor: MK

Reklama

Komentáře

Reklama