Zdravý životní styl - ta správná cesta k štíhlé postavě

Žádné diety nejsou z dlouhodobého hlediska udržitelné. Vždy dochází k restrikci určité potraviny nebo živiny a především restrikci kalorií. Samozřejmě, pokud budeme konzumovat méně kalorií než doposud, půjde naše váha dolů, ale po určité době člověk dietu ukončí, vrátí se ke svým původním stravovacím návykům a váha jde zase pomalu nahoru. Mnohem lepší je zvolit dlouhodobý a udržitelný přístup, tedy změnit svůj životní styl.

Není potřeba složitě vážit potraviny a počítat kalorie – stačí se držet toho, aby jídelníček obsahoval dostatečné množství vlákniny, byl pestrý a složený převážně z rostlinných potravin.

Máme pro vás jednoduché tipy, které vám pomohou snížit váhu a udržet si ji jednou pro vždy:

Preferujte rostlinné potraviny před živočišnými (tím tělu dodáte potřebné minerální látky, vitamíny a fytochemikálie neboli barevné pigmenty. Omezíte také příjem nasycených tuků a cholesterolu (který se vyskytuje výhradně v živočišných produktech).

Z živočišných potravin vynechte hlavně uzeniny a smažené potraviny. Maso není nutné konzumovatt zejména v letních měsících.

V teplém počasí je ideální čas pro zeleninový či ovocný detox.

Pokud budete konzumovat maso a živočišné produkty, dávejte přednost zdravějšímu surovinám z volných chovů, od zvířat pasoucích se na trávě. Např. maso i máslo vyráběné z mléka krav volně se pasoucích obsahuje vyšší množství CLA - konjugované kyselino linolové.

Zařaďte do vašeho jídelníčku vlákninu, která se vyskytuje pouze v rostlinných potravinách. Díky vláknině se budete cítit sytější, ale kalorie z ní nezískáte, takže váha půjde dolů, každý den bychom měli přijmout alespoň 25 – 30 gramů vlákniny.

Konzumujte více listové zeleniny, neobsahuje moc kalorií, přitom tělu poskytne velké množství mikronutrientů, například hořčíku, kyseliny listové a vápníku.

Sestavte si tzv. zdravý talíř, který je tvořen ovocem, zeleninou, celozrnnými minimálně zpracovanými obilovinami a bílkovinami (především rostlinného původu jako čočka, fazole, cizrna, ořechy a semínka).

Plánujte své jídlo alespoň jeden den dopředu. Připravte si svačinu na cestu, oběd do kanceláře apod. Mějte doma zdravé potraviny, po kterých můžete sáhnout, pokud vás honí mlsná.

Nezapomeňte na dostatek tekutin. Zvýšený příjem vlákniny vyžaduje mírně zvýšený příjem tekutin. Pokud budete dbát na adekvátní pitný režim, zjistíte, že nesníte tolik jídla. Omezte alkohol a slazené nápoje.

Omezte jednoduché cukry a bílou mouku. Okrádají zbytečně tělo o  potřebné vitamíny a minerály a mohou přispívat k zhoršení celkového zdraví.

Spánek je další důležitou součástí zdravého životního stylu. Osoby trpící spánkovou deprivací mají tendenci jíst více.

Udělejte si univerzální nákupní seznam, který můžete používat každý týden. Díky němu v obchodě strávíte méně času a nakoupíte jen to, co opravdu potřebujete.

Připravte si každou neděli fazole nebo jiné luštěniny na celý týden, opražte si semínka nebo je dejte klíčit, nakrájejte si zeleninu na špalíčky, připravte si domácí humus nebo granolu.

Mějte na paměti, že zdravejší a i levnější jsou vždy původní, co nejméně zpracované, potraviny. Polotovary obsahují často plno zbytečných přídavných látek a jsou výrazně dražší.

Porozhlédněte se po zdravějších možnostech stravování v okolí vaší práce. Spojte oběd s procházkou a objevte nová místa.

Nezapomínejte na pravidelný pohyb, nejlépe v přírodě.

Autor: MK  

Využití materiálů České veganské společnosti - veganskaspolecnost.cz

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama