5 častých spouštěčů bolestí zad

Fyzioterapeut PhDr. Kryštofem Kuba vám poradí, na co si dát pozor a jak předcházet problémům s pohybovým aparátem:

 

Špatné nošení kabelek

Bolesti zad může ovlivnit i nevhodné nošení tašek či kabelek. „Především pokud je nosíte denně na jednom rameni.  Proto doporučuji nosit batoh nebo si pořídit tzv. „kabelko-batoh“, což jsou módní pěkná zavazadla. Pokud se kabelky nechcete vzdát, tak střídejte ramena a vyberte si tu s delším popruhem, abyste ji mohly nosit i „šikmo“ přes tělo. Občasné poponášení těžkých věcí ale zdravé tělo hravě zvládne,“ říká PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované kliniky McKenzie.

Dlouhé sezení u počítače

Dlouhé sezení, stejně tak jako každá jiná dlouhá statická činnost, našemu pohybovému systému nevyhovuje. Ideální je sedět nejlépe s bederní opěrkou, která brání naši páteři proti zhroucení, a pomáhá nám si osvojovat správné držení těla vsedě. Pokud dlouho sedíte, tak si jednou za hodinu až dvě udělejte alespoň na 5 minut krátkou přestávku v podobě procházky.  Nemáte-li na to prostor můžete si udělat alespoň pár dřepu, nebo se jenom protáhnout.  

Špatný výběr matrace

„Matraci, která tělu nevyhovuje poznáte tak, že se k ránu opakovaně a dlouhodobě budíte s bolestí pohybového aparátu, jste nevyspalí a zatuhlí. Toto ale kromě špatné matrace může znamenat i fakt, že málo spíte či máte špatný životní styl. Ta „správná“ matrace je pro každého jiná. Má se na ní pohodlně ležet a ráno se na ní pak dobře probouzet. Určitým finančně nenáročným kompromisem, který já osobně doporučuji, jsou futony. Jsou to japonské přírodní matrace, plněné surovou bavlnou, vlnou nebo syntetickým rounem a pro změkčení i latexem, “ říká PhDr. Kryštof Kuba.

Práce u notebooku

U práce u notebooku je nevýhoda, že přenosný počítač nemá často velký monitor, a to uživatelé nutí se k obrazovce více naklánět, z toho může vznikat bolest zad, krku i očí. Externí klávesnice a myš jsou ale jednoduchým řešením. Pokud zvolíte jako výchozí pozici leh nebo sed na gauči, pak je vhodné pozici změnit po 45 minutách tím, že vstanete a protáhnete se.

Stres a negativní emoce

Nenápadný spouštěč bolesti je i stres či stresující pracovní prostředí a negativní emoce. Stres působí zvýšenou aktivitu (napětí) ve svalech. „Krátkodobě může být tento děj užitečný, dlouhodobě pak ale dochází k „únavovým bolestem“ a v případě opravdu dlouhé doby může dojít ke změnám stavby a naše tělo tím odráží míru stresu či zátěže.  Stres může zapříčinit změnu držení těla, tato změna může způsobit blokády a svalové napětí, které se stane zdrojem bolesti hlavy a zad,“ dodává PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované McKenzie kliniky.

MK

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související diskuze: 
Zařazení na fórum: 

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    Tak s tou kabelkou by mě to vůbec nenapadlo, i když teď, když to čtu, je to vlastně logické. Sezení u počítače se při své práci v kanceláři nevyhnu. Poslední dobou se častěji cítím unavená a často mě pekelně bolí záda, tak jsem začala přemýšlet, jak to vyřešit. Opravdu stačí bederní opěrka, nebo je nutné si koupit speciální zdravotní židli, jak jsem často četla? Je v tom nějaký rozdíl? Teda kromě ceny, ten je velký, jak jsem se koukla na web Alzy.

    Feb 12, 2019
  • Obrázek uživatele Radka.Po
    Radka.Po

    My si zrovna v lednu koupili domů zdravotní židli. Vůbec jsem netušila, že existují i opěrky. Ten rozdíl v ceně je teda velký. Tak jen doufám, že jsme moc neutratili. Ale musím říct, že jsem s ní spokojená.

    Feb 12, 2019
  • Obrázek uživatele Iveta
    Iveta (anonym)

    hezké rady, ale mám ráda elegantní styl a jsem starší - to doporučujete batoh na záda a kabelu jako pošťák ženě kolem 50 - 60 lety?

    Feb 13, 2019
  • Obrázek uživatele Mooona
    Mooona

    Iveto, napadlo mě úplně to samý. Tohle může vymyslet jenom chlap. Jako já chápu, že batoh by byl zdravější než kabelka, ale řekni tohle nějaký ženský, která chce aspoň trochu slušně vypadat! To už je lepší cvičit a pořídit si pořádnou židli. Dělám v kanclu, často doma, tak jsme to řešili s manželem na podzim, když mě častěji bolely záda a nakonec jsme tu zdravotní židli koupili (Adaptic). Sice jsem taky netušila, že existujou i nějaký opěrky, ale přijde mi, že když už, tak je lepší mít celý sezení tak, jak má být.

    Feb 15, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama