Reklama

Člověče, nezlob se - Kampaň, která pomáhá prodejcům s omezením alkoholu mladistvým

Začátek letních prázdnin se každoročně nese ve znamení oslav konce školního roku a s ním i rostoucího zájmu mladistvých o nákup alkoholu. Přestože nejčastěji se k němu podle průzkumů dostávají v menších obchodech či večerkách, zkoušejí jej koupit i ve velkých obchodních řetězcích. To potvrzují nejnovější statistiky kontrol ČOI, podle nichž česká mládež do osmnácti let nemá problém nakoupit v supermarketu alkohol až v polovině případů.

Podle Českého svazu pivovarů by řešením měla být, spíše než udělování pokut či jiné státní restrikce, praktická pomoc lidem v první linii. Ve spolupráci s obchodními řetězci Kaufland, Makro, Tesco a Coop proto již sedmým rokem realizuje preventivní program „Člověče, nezlob se“. V rámci něj byly proškoleny již desítky tisíc pokladních.

Klíčem je správně cílená prevence

Problémem velkých obchodů je především nutnost pracovat v maximální rychlosti a nevytvářet dlouhé fronty. „Pokladní si nakupující často pořádně neprohlédnou, neboť nechtějí zdržovat a vytvářet na sebe tlak od ostatních čekajících ve frontě,“ vysvětluje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Právě modelové případy a scénáře, jak se v podobných situacích zachovat a jak v jednání s mladistvými neztrácet hlavu nabízí pokladním již od roku 2013 společensko-odpovědnostní projekt „Člověče, nezlob se!“.

V rámci programu Českého svazu pivovarů a sladoven byly za sedm let jeho fungování proškoleny již desítky tisíc pokladních. „Jsme přesvědčeni, že správně cílená prevence je efektivnějším řešením než plošná restrikce. Za námi jsou navíc hmatatelné výsledky,“ zdůrazňuje Ferencová. Kontrolními nákupy v prodejnách zapojených řetězců, bylo zjištěno, že po proškolení personálu poklesly případy prodeje alkoholu mladistvým až o 45 %. „Vedle toho je nezanedbatelným pozitivem i spokojenost našich zaměstnanců, kteří si jsou v komunikaci s mladistvými jistější a situace pro ně nejsou tolik stresové. Tím spíše, že jsme silně zastoupeni v malých obcích, kde se často prodávající s nakupujícími dobře znají,“ doplňuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu skupiny Coop.

Reklama

Zapojené řetězce a další cíle programu

Pozitivní zkušenost s programem hlásí i další obchodní řetězce. „Každý nově příchozí zaměstnanec i brigádník je v tomto tématu pečlivě proškolen. Školíme zpravidla jednou za čtvrt roku formou prezentace či přímo na pokladně, ve skupinkách i jednotlivě. Ohlasy na školení máme ze strany personálu jen pozitivní,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland.

V „Člověče, nezlob se!“ participuje vedle Coopu, Kauflandu a Tesca také Makro, které se zákaznicky zaměřuje na registrované podnikatele. „V rámci programu pomáháme s edukací naší významné zákaznické skupiny a tou jsou nezávislí maloobchodníci v rámci řetězce Můj obchod. Ty pomáháme školit pomocí direct mailingu,“ vysvětluje Romana Nýdrle, tisková mluvčí velkoobchodu Makro.  Ke školení zaměstnanců nabízí Svaz i instruktážní videa a realizaci workshopů, projektu zajišťuje také legislativní podporu.

V nadcházejících letech chce Svaz pivovarů oslovit projektem i další partnery. „Chceme i nadále posilovat význam projektu a toho nejlépe dosáhneme skrze účast a podporu dalších řetězců,“ vyzývá závěrem Ferencová. Více informací o preventivním projektu „Člověče, nezlob se!“ je k dispozici na www.do18ne.cz

Autor: MK dle tiskové zprávy

 

Reklama

Komentáře

Iveta (Út, 9. 7. 2019 - 14:07)
MLADISTVÝÝÝÝM - proboha živého - 3. pád komu čemu se píše s tvrdým Y
Věra (Út, 9. 7. 2019 - 22:07)
Už to opravili...to je OSTUDA! Redakce by měla poslat svého člena zpátky do ZŠ, aby se doučil, co kdysi zmeškal. Ale krom i/y dělá autorovi "MK" problém i SLOH a čárky ve větách a souvětích - to je také učivo ZŠ, ale 2. stupně. Nemůžu pochopit, jak si může takový negramot vydělávat psaním článků. Je to živoucí důkaz na úroveň našeho posametového školství. Hanba. Doufám, že toto uveřejníte, když Vám nevadí takový pisálek.
Reklama