Základem prevence osteoporózy je pravidelný pohyb a vyvážená strava s dostatkem minerálů, vitamínů D3 a K2

Osteoporóza, známá také jako řídnutí kostí, je charakterizována úbytkem kostní hmoty a poruchami stavby kostí s následným zvýšením jejich křehkosti a vyšším rizikem zlomenin. V České republice trpí osteoporózou více než půl milionu osob.

Onemocnění bývá často dlouhou dobu bezpříznakové a projevit se může až s první zlomeninou.

Nejohroženější skupinou jsou ženy starší 50 let.

Mezi rizikové faktory patří například nízká hmotnost, nedostatečný příjem vápníku, nadměrný příjem fosforu, sodíku, živočišných bílkovin kouření či konzumace nadměrného množství alkoholu.

Osteoporóza je spojená především s nedostatkem vápníku a vitamínu D. Ten drtivá většina Čechů nezvládá přijímat v dostatečném množství z každodenní stravy. Dostatek vitamínu D podle dat Státního zdravotního ústavu dokáže z běžné stravy přijmout necelé 1 % dospělých.

Předcházet osteoporóze je důležité již od dětství. Základem je pravidelný pohyb a dodržování vyváženého jídelníčku.

Na podzim a v zimě vzniká vitamínu D málo. Vitamín D přirozeně vzniká v kůži díky slunečnímu záření. Především v podzimních a zimních měsících je však jeho tvorba nedostatečná. Často je proto důležité doplnit tento vitamín jiným způsobem, např. častější konzumací mořských ryb, pomocí léčivých přípravků či doplňků stravy. Nedostatek vitamínu D souvisí také s nízkou obranyschopností organismu.

Další vitamíny a minerály důležité pro zdraví kostí:

Vitamín K2 - udržuje vápník na správném místě v kostech. Pokud máte nedostatek K2, přidaný vápník může způsobit více problémů tím, že  se hromadí na nesprávných místech. Stejně tak, pokud se rozhodnete pro orální užívání vitaminu D, je nutné také konzumovat K2 v potravinách (kvašených) nebo si  koupit doplňující vitamin K2.

Hořčík - Hořčík pomáhá důkladně zabudovávat vápník do kostí. Hořčík stimuluje hormon kalcitonin a potlačuje parathormon, který odbourává kosti.

Bór - Ve skutečnosti však pracuje v souladu s vápníkem a posiluje kosti. Má velmi důležitou roli při minimalizaci rizika osteoporózy a artritidy. Pomáhá také při metabolismu minerálů, které se podílejí na vývoji kostí, jako je vápník, hořčík a měď. Dále ovlivňuje různé hormony, včetně estrogenu a testosteronu, které se také týkají celkového zdraví kostí.

Křemík podporuje remineralizaci kostí.

Autor: MK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Linda
    Linda (anonym)

    U nás v rodině je osteoporóza takovým strašákem. Měla jí babička, teď i mamka, vždycky to bylo, jak píšete, hodně nenápadné. Prakticky do doby, než si něco zlomily. Babička tehdy nohu v krčku a mamka ruku. Kvůli této zátěži už jsem taky byla na měření objemu kostní hmoty a zatím dobrý. Snažím se hodně hýbat, jíst zdravě (i když občas hřeším, ale kdo ne?) a po konzultaci s doktorkou ty důležitý vitamíny jako je D3, K2 a vápník beru navíc v tabletách. Všechno od Biominu, kde je vše na přírodní bázi, což je mi sympatický. Hlavní ale je, aby to všechno dohromady fungovalo a já se téhle nemoci vyhnula. Snad budu mít to štěstí.

    Říj 16, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama