Reklama

Je možné reklamovat zubní plombu?

OTÁZKA: Existuje u zubních plomb nějaká záruka a možnost je reklamovat? Opakovaně jsem si musela platit bílou plombu, protože mi vypadla.

ODPOVĚĎ:

Zhotovení zubní výplně je stomatologickým výkonem a u nich „záruka“ neexistuje. Tento pojem známe pouze u stomatologických výrobků, kterými jsou např. můstky, korunky či zubní protézy, ale nikoliv zubní výplně. Nelze to tedy chápat tak, že na zhotovenou plombu máte záruku ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.

Lékař však samozřejmě za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně, odpovídá. V případě, že pacient není spokojen, měl by se obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. Jedná-li se o závažnější případy, je vhodnější podat písemnou stížnost. Pacient tak jistě může postupovat i v popsaném případě, ale u stížností většinou jde o větší a nákladnější zákroky, než je zhotovení jedné zubní plomby.

Podle zákona o zdravotních službách se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje, tedy nejčastěji samotnému lékaři, nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb, což je většinou krajský úřad. Je třeba vždy uvést důvody nesouhlasu s tím, jak byla stížnost poskytovatelem vyřízena.

Reklama

Lékař by měl vždy pacientovi pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější vzhledem ke stavu zubu, navíc i s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu pacienta. To, zda pro zhotovení výplně použil skutečně ten materiál, na kterém se dohodli, ale nemá běžný pacient prakticky možnost rozeznat, vyjma rozdílu mezi amalgámovou a tzv. bílou plombou, kde lze rozdíl zjistit i pouhým pohledem. Jinak může druh použitého materiálu posoudit jedině odborník, nejlépe znalec v oboru.

Lékař má také pacientovi před provedením výkonu vysvětlit, co mu bude konkrétně provádět a proč. V případě, že mu bude dělat opravu zubní výplně proto, že ji před tím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady. Pokud by lékař svoji chybu odmítal uznat a pacient by se přesto domníval, že k pochybení ze strany lékaře došlo, je možné podat i stížnost na Českou stomatologickou komoru. Ta řeší stížnosti pacientů jak na odborné pochybení zubaře, tak na neetické jednání.

Mgr. Oldřich Tichý?vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP

Reklama

Komentáře

Reklama