Reklama

Reklamace u zubaře

OTÁZKA: Můžu reklamovat u zubaře nepovedená rovnátka nebo třeba vypadlou plombu?

Stomatologické výrobky

Pojem „reklamace“ známe u individuálně zhotovovaných stomatologických výrobků. Těmi jsou např. můstky, korunky, zubní protézy či ortodontický aparát (rovnátka). Pokud stomatologický výrobek vykazuje vady, může ho pacient u zhotovitele reklamovat v záruční době 24 měsíců. Zubní lékař je povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů.

 

Pacient by se měl s reklamací vždy obrátit na zubního lékaře, který práci provedl. Lékař má povinnost se reklamací zabývat a zjednat nápravu, tedy ji i případně projednat s laboratoří, pokud je chyba na její straně. Zubní lékař je povinen pacientovi vydat písemné potvrzení obsahující informace, co je obsahem reklamace, datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. Tím může být požadavek na odstranění vady nebo odstoupení od smlouvy a vrácení vynaložených peněz. A následně pak také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Reklama

 

 

Nelze reklamovat ztracené nebo špatným zacházením zničené stomatologické náhrady, léčebné a rehabilitační pomůcky nebo ortodontické aparáty. Taktéž nelze reklamovat stomatologický výrobek z důvodu úrazu a následného poškození výrobku.

 

Zubní výplň (plomba)

Zhotovení zubní výplně je stomatologickým výkonem a u toho „záruka“ neexistuje. Tento pojem známe pouze u stomatologických výrobků, kterými jsou např. můstky, korunky či zubní protézy, ale nikoliv u zubní výplně. Nelze to tedy chápat tak, že na zhotovenou plombu máte záruku ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.

 

Zubní lékař v každém případě odpovídá za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně. V případě nespokojenosti s provedeným výkonem by se pacient měl obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. V případě, že mu bude tento lékař dělat opravu zubní výplně proto, že ji předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady.

 

Jedná-li se o závažnější případy, je vhodnější podat písemnou stížnost. Podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje – tedy nejčastěji samotnému zubnímu lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může dále podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Pojištěnec musí zároveň uvést důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem. Pacient se také může obrátit na Českou stomatologickou komoru.

 

V případě, že pacient nebyl spokojený s prací svého zubního lékaře, může přejít k jinému lékaři a řešit tuto záležitost i po přestupu. Pokud mu nový zubní lékař bude provádět opravu zubní výplně z důvodu, že ji původní lékař provedl nekvalitně, půjde tato úhrada za pacientem.

 

 

 

Mgr. Viktorie Plívová

vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí VZP

Reklama

Komentáře

Martinka (Čt, 29. 9. 2022 - 20:09)
zatím jsem nereklamovala vůbec nic. Se svoji zubařkou jsem nadmíru spokojená a doonce i platím minimálně. Mam skvělou pojištovnu OZP!
Alena (Pá, 21. 7. 2023 - 11:07)
Můžu reklamovat špatně provedenoý můstek, kolíček nebyl umístěn do kořenu zubu ale vedle čímž se mi můstek vyklá a hrozí jeho sundání. hradila jsem celkový výkon bez příspěvku VZP?
Reklama